I fjor sommer ble det skrevet et lite stykke norsk miljøhistorie på Jevnaker. For aller første gang benyttet Statens vegvesen dampet jord i et pågående veiprosjekt – og resultatene har vært lovende både for miljøet og økonomien. Det handler om en ny måte å håndtere jord med fremmede arter på, hvor jorden ikke lenger må deponeres, men heller behandles, gjenbrukes og gis nytt liv.
Bak prosjektet står Dokka Entreprenør, i samarbeid med SoilSteam fra Sandefjord. Med SoilSteam sin spesialutviklede maskin, SoilSaver 20, ble over 4000 tonn jord behandlet på stedet – en jordmasse som ellers ville blitt kjørt til deponi grunnet forurensning av blant annet parkslirekne og kanadagullris.

En ny måte å tenke bærekraftig massehåndtering på
Statens vegvesen beskriver prosjektet som et pilotforsøk og et viktig steg i retning mer bærekraftige anleggsløsninger. Mari Skybak, som jobber med miljø og bærekraft i Vegvesenet, forklarer at prosjektet ga entreprenørene mulighet til å foreslå innovative løsninger – og DEAS (utførende entreprenør) var alene om å tilby damping som alternativ til deponering.
– Vi i Statens vegvesen har en visjon om null netto tap av biologisk mangfold. Da er det spennende å kunne gjøre noe annet enn å sende all toppjord til avfallsmottak. Når jorden i tillegg kan brukes på nytt i prosjektet, er det både bærekraftig og kostnadseffektivt, sier Skybak.
Det er nemlig ikke bare fremmede arter som gjør denne typen jord problematisk. Jord er i seg selv en knapp og ikke-fornybar ressurs. Å kaste den fordi den inneholder uønskede arter, er et stort tap. Ved å dampe jorden og gjenbruke den, reduseres både transportbehov, klimagassutslipp og press på deponiene.

Gode resultater – på flere plan
Til tross for noen praktiske utfordringer – som mye regn og leirholdig jord – gikk gjennomføringen etter planen. Etter damping ble jorden lagt ut igjen, sådd og gjødslet. Resultatet? Friske og grønne vekstforhold, lite ugress og ingen tegn til tilbakekomst av de invasive artene.
– Gresset har etablert seg raskt og vi ser allerede nå at det fungerer. Skjøtsel fremover blir viktig, men vi er veldig positive til det vi har fått til, sier Skybak.
SoilSteams gründer og salgssjef, Hans Kristian Westrum, bekrefter at prosjektet gir selvtillit og fart for videre satsing.
– Dette er første gang teknologien vår brukes i et reelt veiprosjekt. Nå har vi fått bevist at metoden ikke bare fungerer teknisk, men at den også er økonomisk konkurransedyktig. Når gress og planter vokser like godt – eller bedre – i den dampede jorden, og de uønskede artene ikke kommer tilbake, da har vi oppnådd det vi ønsket, sier han.

En løsning som sprer seg
Erfaringene fra Jevnaker har allerede inspirert flere. Westrum forteller at Trafikverket i Sverige nå har åpnet for damping som løsning, og at flere kommuner og fylkeskommuner i Norge nå begynner å premiere – eller til og med kreve – at entreprenører tilbyr damping fremfor deponering av jord.
– Det er ekstremt viktig for oss at aktører som Statens vegvesen går foran. Når de dokumenterer at dette virker, åpner det dørene for videre utbredelse. Vi regner med at vi innen året er omme har reddet over 100 000 tonn jord fra å ende på deponi, sier Westrum.
Videre bruk – og noen forutsetninger
Skybak understreker at løsningen ikke passer overalt, og at det må vurderes fra prosjekt til prosjekt. Det krever både plass og logistikk, og økonomien må henge sammen. Likevel mener hun at flere bør vurdere metoden der det er mulig.
– Hvis man har areal til å mellomlagre jorden og ønsker å se lengre enn bare regnearket, så er damping den mest bærekraftige måten å håndtere toppjord med fremmede arter på. Jeg vil både fremsnakke og jobbe for denne metoden videre, sier hun.
En fremtid for gjenbruk av jord?
Det finnes mange tiltak i det grønne skiftet som krever store investeringer og lange tidshorisonter. Dette prosjektet på Jevnaker viser at en enkel, praktisk løsning – med riktig teknologi og vilje – kan gjøre en stor forskjell med en gang. Kanskje handler fremtidens anleggsprosjekter ikke bare om å bygge nytt, men om å ta vare på det vi allerede har – også jorden under føttene våre.
Anleggsmaskinen har også dekket dette og du kan lese mer om det her.